Higher Education Days – 3 zile de dezbateri privind sistemul de invatamant superior din Romania

3 zile de dezbateri privind sistemul de invatamant superior romanesc, 30 de workshopuri sustinute de moderatori ce activeaza in domeniul educatiei si o ampla perspectiva asupra sistemului educational din viitor reprezinta aspectele ce au fost reunite de catre AEGEE Bucuresti sub egida proiectului Higher Education Days.

Higher Education Days este un proiect educational de anvergura europeana ce s-a desfasurat in perioada 26-28 noiembrie la Casa Universitarilor din Bucuresti, reunind peste 80 de studenti, masteranzi si doctoranzi care au ales sa-si exprime opinia cu privire la sistemul de invatamant superior romanesc si sa genereze solutii pentru reformarea acestuia.

AEGEE Bucuresti si-a propus sa contribuie la initierea unei schimbari semnificative in sistemul educatiei superioare, primul pas fiind crearea unui cadru de interactiune intre tineri, astfel incat acestia sa poata analiza principalele deficiente ale sistemului de invatamant superior si elabora solutii viabile pentru imbunatatirea acestuia.

Proiectul s-a bucurat de sustinerea Fundatiei Dinu Patriciu, doamna Tincuta Baltag, Director General al fundatiei, declarand: “Procesul Bologna si aderarea Romaniei la Uniunea Europeana au determinat o crestere considerabila a numarului tinerilor plecati la studii in strainatate. Dorinta tinerilor romani de a-si definitiva studiile la universitatile de top din lume este din pacate intr-o proportie foarte mare asociata cu lipsurile cu care se confrunta in prezent invatamantul romanesc. Prin interactiunea bursierilor si profesorilor beneficiari ai programelor fundatiei cu alte sisteme educationale constatam ca nu atat lipsa resurselor materiale este principala sursa de insatisfactie din partea tinerilor si cadrelor didactice cu privire la scoala romaneasca. Pesimismul tinerilor este mai degraba determinat de pasivitatea sistemului in a le exploata si promova competentele, de a le transmite cunostinte si abilitati in acord cu cerintele pietei muncii.

Astfel, incurajam initiativa AEGEE Bucuresti de a aduce pe agenda conferintei si workshop-urilor “Higher Education Days” teme care-i preocupa in egala masura pe elevi si studenti, cat si pe specialistii cu activitati in domeniul educatiei. Sustinem astfel in continuare astfel de initiative deoarece suntem convinsi ca adevarata schimbare in educatie va veni de jos in sus, pornind de la efortul individual si nu asteptand rezolvare din partea sistemului.”

In cadrul conferintei de deschidere a Higher Education Days, Alexandru Ghita (presedinte Grupul Educativa), Cristina Farcas (consultant programe educationale Integral) si Dragos Preda (Vicepresedinte Relatii Externe Liga Studentilor Romani din Strainatate) au incurajat initiativa de implicare a tinerilor in generarea solutiilor pentru invatamantul superior romanesc, initiativa ce vine in completarea numeroaselor programe dezvoltate de organizatiile din care acestia fac parte.

Conferinta s-a incheiat cu prezentarea dimensiunii europene a proiectului chiar de catre reprezentantii AEGEE Europe: Ana Dumbara si Adela Militaru. Astfel, toate solutiile elaborate de catre participanti in cadrul workshopurilor vor fi incluse intr-un memorandum ce va fi inaintat Parlamentului European si Agentiei Executive pentru Educatie, Audiovizual si Cultura.

Sambata, 27 noiembrie, doamna Elisabeta Stanciulescu a argumentat necesitatea existentei unei viziuni asupra sistemului educational romanesc, participantii avand apoi posibilitatea de a face comparatii cu celelalte sisteme de invatamant in cadrul workshop-urilor „Europa – mozaic al sistemelor educationale superioare”. Ana Maria Papp (Integral) a facilitat prezentarea  modelului educational britanic, in timp ce modelul francez a fost prezentat de catre Anne Foata, Damian Bouvier si Alexandre Talhouk (Campus France). Reprezentantii Grupului Educativa, Alexandru Ghita si Bogdan Kochesch, au intermediat comparatiile dintre sistemul romanesc si cel suedez, respectiv olandez, conturand astfel particularitati ale acestor sisteme ce ar putea fi preluate si in Romania.

Au urmat dezbateri referitoare la noile perspective ale sistemului universitar romanesc, dezbateri moderate de Alexandra Martin (Implicarea actorilor din mediul privat in parteneriate cu universitatile), Alexandru Ghita (Managementul admiterii la facultate), Bogdan Kochesch (Reforma politicii de promovare a universitatilor) si Miroslav Tascu-Stavre (Cererea si oferta in educatia superioara).

In cadrul temei „Asigurarea calitatii mediului academic romanesc”, Adela Militaru a adus in discutie inflatia de diplome, in timp ce problema eticii in educatie a fost dezbatuta de catre participanti alaturi de Cristian Ducu (Smart Solutions & Support). Razvan Crisan de la Asociatia Oricum a sustinut necesitatea includerii facilitatilor tehnologice in procesul de invatare.

„Studentii ca baza a viitoarei elite intelectuale a Romaniei” a fost tema abordata de ultima serie de workshopuri a zilei de 27 noiembrie, acestea fiind sustinute de Andreea Floroiu (EURO 26), Costel Coravu, Dragos Preda (LSRS), Florian Colceag (IRSCA Gifted Education) si Raluca Medesan (EURO 26).

Duminica, 28 noiembrie, alte 3 serii de workshop-uri au oferit participantilor numeroase oportunitati de dezvoltare personala si profesionala, dar si de interactiune cu facilitatorii veniti special pentru a incuraja initiativa si gandirea pro-activa a tinerilor.

Importanta metodelor alternative de invatare a fost sustinuta de Bogdan Grigore, Ioana Hartescu (Softwin), Traian Bruma si Vald Atanasiu (CROS). Alexandra Martin, Andrei Cojan (CROS) si Paul Olteanu (Yourway) au moderat workshop-uri cu tema generala „Rolul motivatiei in procesul de invatare”.

Ziua de duminica s-a incheiat prin workshopurile cu tema  „Studentii – viitorii actori de pe piata muncii”. Subiectul tranzitiei de la facultate la piata muncii a fost discutat de participanti alaturi de Alexandru Popa (Orange), iar Cristina Stoenescu (LEAP) a facilitat discutia despre complementarea educatiei universitare cu educatia non-formala si angajabilitate. Costel Coravu a sustinut ca tema de dezbatere „Experienta ceruta unui proaspat absolvent – o utopie?”. Diana Rosetka (Achieve Global) a facilitat tema finalizarii studiilor universitare ca garantie a integrarii pe piata muncii, iar Mihaela Feodorof (Yourway) le-a vorbit participantilor despre importanta internshipului ca prim pas in construirea viitorului profesional al unui student.

Proiectul Higher Education Days s-a incheiat prin prezentarea solutiilor propuse de catre studenti pe parcursul celor 3 zile de dezbateri. Toate aceste solutii vor fi incluse alaturi de cele propuse de studentii din alte tari europene intr-un memorandum adresat Uniunii Europene, reprezentand astfel un punct de reper in elaborarea politicilor educationale si fiind expresia libera a inovatiei si gandirii tinerilor romani.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s